sobota, 25 marca 2017

Budowa stołu warsztatowego, strugnicy cz.1

       Większość moich projektów powstawała na chyboczącym się stole zrobionym na szybko ze sklejki i metalowych nóg zakupionych w jednym z marketów budowlanych, lub po prostu na podłodze. Nie raz rozmyślałem o pięknej masywnej strugnicy, lub porządnym stole warsztatowym. Tylko trudno było przejść od planów do realizacji. Tak mijały kolejne miesiące do momentu...
      Chcę pokazać, jak zrobiłem szybko i w prosty sposób całkiem fajną, prostą, strugnicę. Oto i ona:
Ale zacznę od początku. Po materiał udałem się jak zwykle do mojego ulubionego sklepu drzewnego w Lublinie na ul Rusałka do Pana Grzegorza. Jest tam dość duży wybór. I właśnie do budowy strugnicy zakupiłem kantówkę sosnową, dość grubą 10x10cm, którą wykorzystałem do budowy nóg.


 Kantówkę na nogi docinałem na pile stołowej, na długość 83cm.


 Do wzmocnienia konstrukcji użyłem desek olchowych. 4 sztuk o długości 90cm i 4 szt. o długości 36cm
Przy pomocy przyrządu do niewidocznych połączeń z firmy Wolfcraft undercover jig nawierciłem otwory w kantówkach.

Przy wykorzystywaniu tego przyrządu przydaje się podręczny mały stolik warsztatowy, którego ruchomy blat działa jak imadło i świetnie przytrzymuje element wiercony, dzięki temu nic się nie przesunie podczas nawiercania. Polecam ten patent jeśli ktoś wykorzystuje przyrząd do połączeń ukrytych. Na zdjęciu stolik zakupiony w Lidlu.
Sposób rozmieszczenia otworów w górnych kantówkach pokazuje zdjęcie poniżej:
Przed połączeniem konstrukcji wygładziłem ostre kanty strugiem.
W pierwszej kolejności łączę długie elementy do nóg strugnicy za pomocą wkrętów i kleju.

 Później przymocowuję krótkie elementy

W takiej kolejności łączyłem górne elementy konstrukcji:

Długie ściski także się przydadzą, chociażby do tego, aby nic się nie przesunęło podczas skręcania.
 


Przykręcanie dolnych poprzeczek znacznie wzmocni konstrukcję.  

Ostatnie wkręty. 

 I strugnica gotowa. Pozostało jeszcze tylko przykręcenie blatu. 


Wymiary strugnicy: blat dębowy 146/65/2,7cm 1szt
kantówki na nogi: wysokość 83cm 10x10cm 4szt
deska olchowa/poprzeczka długa: długość 90cm 10x3cm 4szt
deska olchowa/poprzeczka krótka długość 36cm 10x3cm 4szt




6 komentarzy:

  1. Czy stòł jest stabilny? Zamiast tych wkrętòw łączenia na czopy i gniazda byłyby pewnie solidniejsze.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wkrótce miną dwa lata od kiedy zbudowałem mój stół roboczy. W tym czasie powstalo na nim wiele projektów. Tak, stół jest stabilny. Użyte wkręty trzymają bardzo dobrze. Nawet nie było potrzeby dokręcania wkrętów. Dodam, że zależalo mi na czasie, dlatego zdecydowałem sie na łączenie poprzez otwory kieszeniowe. Może niedługo powstanie dodatkowa szafka zamontowana wewnątrz stołu na drobne narzędzia. Projekt juz dawno narysowany...

    OdpowiedzUsuń
  3. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. ładny stół. jest już szafka?

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeżeli chciałbym dłuższy blat - np 170, to muszę zmieniać nogi, wzmocnienia? czyu plat sam w sobie to usztywni?

    OdpowiedzUsuń
  6. bardzo fajny powinienem taki wykonać pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń